Vanzarea afacerii, Q&A
JPA Romania poate fi si este consultata de clienti care doresc sa faca exit din afacerea lor. Iata in continuare cateva dintre cele mai frecvente intrebari la care trebuie sa raspundem in legatura cu modul de a iesi dintr-o afacere.
I: Cand este cel mai bun moment sa imi vand afacerea?
R: Depinde de mai multi factori – atat interni cat si externi. Factorii externi tin direct de situatia pietei. Daca este posibil , trebuie asteptat momentul cand piata este in crestere, cu obiectivul de a vinde inainte o scadere anticipata a pietei.
Factorii interni sunt direct legati de performantele afacerii. Este tentant sa ma gandesc la vanzare atunci cand lucrurile merg prost, dar un pret bun se obtine atunci cand performantele afacerii sunt sus, iar vanzarea are loc atunci cand preturile sunt sus in cadrul ciclului de piata.
Un alt aspect care tine de factori interni este pregatirea pentru vanzare. Aceasta trebuie sa se faca cu mult inainte de momentul vanzarii. O societate/afacere organizata, cu sisteme bine puse la punct si care poate raspunde la orice intrebari ale potentialilor investitori castiga puncte bune la pret, in orice context.
Dincolo de toate, insa, daca nu sunt alte optiuni, incearca sa vinzi atunci cand vrei, nu atunci cand nu mai alta posibilitate.
I: Care este valoarea afacerii mele?
R: Exista mai multe metode cantitative de evaluare a societatii, dar acestea pot fi utilizate mai mult ca elemente orientative si de identificarea a factorilor de valoare de baza. Valoarea afacerii poate varia considerabil intr-o piata activa. In final, pretul este cel pe care un potential comparator este dispus sa il plateasca.
I: Cum stabilesc totusi pretul?
R: Ideal este stabilirea pretului prin oferte competitive transmise de catre cumparatori si alegerea pretului celui mai mare. Cei mai multi dintre cumparatori, de regula, vor licita intr-un interval care se poate previziona, dar nu este neobisnuit ca una sau mai multe oferte sa sparga acest interval si sa fie semnificativ mai mari.
O greseala pe care vanzatorul insa poate sa o faca este sa stabileasca pretul prea jos, ratand astfel posibilitatea de oferte cu prima semnificativa sau sa stabileasca pretul prea sus, astfel creand situatia in care investitori seriosi sa evite participarea la investitie.
I: Unde pot gasi cel mai probabil un comparator?
R: Vanzatorii cred in general ca stiu unde se gasesc potentialii lor cumparatori, dar adevarul este ca de multe ori un comparator apare acolo unde te astepti mai putin.
Daca vrei cel mai bun pret la vanzare nu strica sa fii pro-activ cu privire la identificarea cumparatorilor. Un comparator potential s-ar putea sa nici nu caute active sa investeasca in aceasta etapa, dar poate deveni interesat daca il abordezi in mod adecvat.
Merita o cautare printre furnizori, concurenti si chiar client. Identifica situatiile in care afacerea ta poate adauga valoare in mod strategic, ca de pilda marirea bazei de client a potentialului comparator sau avantaje legate de tehnologie sau experienta in domeniul lor de activitate.
I: Cum utilizez cel mai bine banii obtinuti din vanzare?
R: Odata ce cunosti valoarea afacerii trebuie sa descoperi cum banii obtinuti din vanzare pot fi cel mai bine investit pentru a-ti asigura o retragere din activitate confortabila sau pentru a incepe o noua afacere. Aspectul fiscal si avantajele care pot fi obtinute in acest context nu sunt de neglijat, asa ca recomandarea noastra este sa ne consulti din timp pentru a Evita plata de taxe in mod nenecesar.
Atunci cand este vorba despre o vanzare serviciul unui intermediar cu experienta si de incredere este esentiala daca doresti sa profiti la maxim de oportunitatea care se ofera.
JPA Romania, membra a JPA International consiliaza client cu privire la stabilirea valorii de vanzare a afacerii, organizarea unui exit avantajos, inclusiv vanzarea afacerii. JPA Corporate Services Romania, parte a retelei JPA Corporate Finance International este o divizie care asista clientii in identificarea de potentiali cumparatori sau vanzatori de afaceri, la nivel international.